Content analysis of the Life and Family Skills book for the first grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the theory of multiple intelligences

Section: Article
Published
Aug 1, 2025
Pages
523-549

Abstract

The current research aims to identify the availability of multiple intelligences in the Life and Family Skills book for the first grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this, the researcher prepared a list of indicators of multiple intelligences in light of Gardner's theory, which should be available to first grade students. Using the descriptive analytical approach with content analysis, the results showed that the following intelligences: linguistic, logical, visual, physical, social, personal, naturalistic, and existential are available at a low degree, and the availability rate was limited to (0.03%, 31%), while musical intelligence was not available in the Life and Family Skills book. The reason for this may be due to the nature of the scientific material and its focus on a group of skills practiced in the child's life, especially in his early years, and these are related to language, numbers, enumeration, different places, and interaction with others. There is agreement in the results of the content analysis of the Life and Family Skills book according to the first and second semesters in eight intelligences at a rate of (89%), which means no difference in the degree of availability. The difference was in logical/mathematical intelligence, where the availability level was very low in the first semester at (19%), and low in the second semester at (30%). These results emphasize the need to review the intelligence skills and activities in the book in general and to add many activities necessary for the child at this age.

References

  1. أبو الحاج، خالد عادل ناجي (2022). نظرية الذكاءات المتعددة: دراسة تحليلية نقدية. المجلة الإفريقية للدراسات المتقدمة في العلوم الإنسانية والاجتماعية، 1(3)، 332-344.
  2. التربوية والنفسية، المركز القومي للبحوث – غزة، 4 (47)، 137-153.
  3. تيم، حسن محمد وسلامة، سماح محمد، وسعيد، مسعودة عبد الفتاح. (2022). واقع نظرية الذكاءات المتعددة في رياض الأطفال في محافظة نابلس من وجهة نظر المعلمات، ورقة عمل مقدمة إلى مؤتمر International Research Congress of Contemporary Studies in Social Sciences في تركيا خلال الفترة (21 - 23 مايو 2022).
  4. جابر، جابر عبد الحميد (2003). الذكـاءات المتعددة والفهم - تنمية وتعميق. سلسلة المراجع في التربية وعلم النفس (28)، القاهرة، دار الفكر العربي.
  5. الجيوسي، محمد بلال (2008). وما هي ذكاءات ولكن شبه لهم أغلوطة "الترجمة" بين الذكاءات المتعددة. مجلة البصائر بجامعة البترا، (12) 2، ص 49 – 70.
  6. حبيب، سعد قاسم محمد والعنكبي، علي مطني علي (2022). تحليل محتوى كتاب العلوم للصف الخامس الابتدائي وفقًا لنظرية الذكاءات المتعددة، مجلة نسق، الجمعية العراقية للدراسات التربوية والنفسية، 35(4)، 125-136.
  7. الحربي، أماني محمد (2020). تحليل محتوى منهج التربية الفنية للصف الأول الابتدائي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة. مجلة العلوم التربوية والنفسية، المركز القومي للبحوث – غزة، 4(31)، 84-129.
  8. الحربي، هاني بن رازن بن بنيه اللقماني وآل تميم، عبد الله بن محمد بن عايض (2018). تحليل محتوى كتاب لغتي الجميلة للصف السادس الابتدائي في ضوء أنماط الذكاءات المتعددة. مجلة القراءة والمعرفة، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة،206، 131-151.
  9. حسين، محمد عبد الهادي (2014). نظرية الذكاءات المتعددة، القاهرة، دار الجوهرة للنشر والتوزيع.
  10. خضير، إيمان محمد (2021). تحليل محتوى كتاب التاريخ للصف الخامس الأدبي وفقًا لنظرية الذكاءات المتعددة، مجلة العلوم التربوية والنفسية العراقية، (147)، 345-380.
  11. خلف، كريم بلاسم وكطفان، ولاء داخل (2016). تحليل محتوى كتاب علم الأحياء للصف الرابع العلمي على وفق نظرية الذكاءات المتعددة، مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية، كلية التربية، جامعة القادسية، 17(1)، 201-229.
  12. الربيعان، عبلاء محمد عبد الرحمن (2022). مدى تضمين كتاب التربية الاجتماعية والوطنية للصف الرابع الابتدائي لنظرية الذكاءات المتعددة وتطبيقاتها . مجلة كلية التربية، جامعة المنصورة، 119(4)، 439-474.
  13. رشدي أحمد طعيمة (2004). تحليل ال محتوى في العلوم الإنسانية، مفهومهـ أسسه ـ استخداماته، سلسلة المراجع في التربية وعلم النفس (19)، القاهرة، دار الفكر العربي.
  14. سفيح، علي حسين والجبوري، سعد جويد كاظم (2022). تحليل محتوى كتاب الاجتماعيات للصف الخامس الابتدائي في ضوء الذكاءات المتعددة، مجلة الباحث، كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة كربلاء، العراق، 687-702.
  15. سفيح، علي حسين والجبوري، سعد جويد كاظم (2022). تحليل محتوى كتاب الاجتماعيات للصف السادس الابتدائي في ضوء الذكاءات المتعددة، مجلة نسق، الجمعية العراقية للدراسات التربوية والنفسية، 35(5)، 28-44.
  16. سفيح، علي حسين والجبوري، سعد جويد كاظم (2024). تحليل محتوى كتاب الاجتماعيات للصف الرابع الابتدائي في ضوء الذكاءات المتعددة، مجلة الكلية الإسلامية الجامعة، الجامعة الإسلامية في النجف والإشرف، 77(1)، 219-246.
  17. سيد، عصام محمد عبد القادر (2020). لماذا تحليل المحتوي؟. المجلة التربوية، جامعة سوهاج، (78) أكتوبر، 617-628.
  18. صخي، محمد مهدي وشنيار، براء محسن. (2021). تحليل محتوى كتاب علم الفيزياء للصف السادس التطبيقي وفقًا لنظرية الذكاءات المتعددة. مجلة أبحاث ميسان، كلية التربية جامعة ميسان، العراق، 17(33)، 93-108.
  19. العازمي، ناصر فلاح سعد والعازمي، موسي عايض عشيبان. (2021). الذكاءات المتعددة وعلاقتها بالمهارات الحياتية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الكويت. مجلة القراءة والمعرفة، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، 232، 465-514.
  20. عبد الرحمن، صلاح مدني محمد (2022). تحليل محتوى كتاب اللغة العربية للصف الخامس أساس في ضوء الذكاء اللغوي. مجلة اللسان الدولية للدراسات اللغوية والأدبية، جامعة المدينة العالمية، كلية اللغات، 6(13)، 1-14.
  21. العنزي، سهام بنت منصور والشبل، منال بنت عبد الرحمن يوسف (2022). تحليل محتوى كتاب لغتي للصف الثالث الابتدائي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة. مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، 86(2)، 240-282.
  22. عودة، دعاء رحيم ومذكور، بشرى حسن (2022). تقويم محتوى كتب الاجتماعيات للمرحلة الابتدائية وفق نظرية الذكاءات المتعددة. مجلة الآداب، كلية الآداب، جامعة بغداد، 143، 111-136.
  23. غبيش، ناصر فؤاد، وزكي، حنان مصطفى، وأبوحرام، شادية إسماعيل (2025). توظيف النشطة المتكاملة في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة في مرحلة رياض الأطفال لتنمية التفكير الإيجابي والإحساس بجودة الحياة لدى أطفال الروضة. مجلة شباب الباحثين، كلية التربية، جامعة سوهاج، 26 (جزء2) فبراير، 401-434.
  24. الفقيهي، عبد الواحد أولاد (2012). الذكاءات المتعددة، التأسيس العلمي. الرباط، المغرب.
  25. الفيصل، أماني عبد الله حمد والكلثم، مها إبراهيم محمد (2023). تحليل محتوى كتاب اللغة الإنجليزية للصف السادس الابتدائي في المملكة العربية السعودية في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة. مجلة المناهج وطرق التدريس، المركز القومي للبحوث – غزة، 2(13)، 36-54.
  26. كسابي، عبد الله (2024). نظرية الذكاءات المتعددة لغاردنر Gardner وبعض تطبيقاتها التربوية. مجلة الطفولة العربية، الجمعية الكويتية لتقدم الطفولة العربية، 25(100)، 126-142.
  27. المركز الإسلامي للدراسات الإستراتيجية، مكتب بيروت، 9 (35)، 64-89.
  28. الناصر، محمد عبد الله (2020). التدريس المتمايز بين نظريتي الذكاءات المتعددة وأنماط التعلم، مجلة العلوم.
  29. نذر، علي زياد، وفخري، زينة سمير (2023). نظرية الذكاءات المتعددة :قراءة نقدية .مجلة الاستغراب.
  30. وثيقة المملكة العربية السعودية (2030). تمت الزيارة في 25 أغسطس 2024 https://www.vision2030.gov.sa/ar
  31. وزارة التعليم (1445ه). المهارات الحياتية والأسرية – للصف الأول الابتدائي – الفصل الدراسي الأول. https://moe.gov.sa/ar/pages/default.aspx
  32. وزارة التعليم (1445ه). المهارات الحياتية والأسرية – للصف الأول الابتدائي – الفصل الدراسي الثاني . https://moe.gov.sa/ar/pages/default.aspx
  33. ثانياً: المصادر الأجنبية:
  34. AL Maharma, H. (2021). Analysis of the activities used in English textbooks regarding the multiple intelligences theory in Jordan, Educational Research and Reviews, 16(10), 400-406.
  35. Al-Omari, T; Bataineh, R; Smadi, O. (2015). Potential Inclusion of Multiple Intelligences in Jordanian EFL Textbooks: A Content Analysis. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 8(1), 60-80.
  36. Gardner, H .(1983). Frames of mind , New York : Basic Books.
  37. Gardner, H. & Hatch ,T.(1989). Multiple intelligences go to school, Educational Researcher, 18(8), 4-10.
  38. Gardner, H. (1992).Multiple intelligences : The theory in practice , New York : Basic Books.
  39. Gardner, H.(2004). Audiences for the Theory of Multiple Intelligences, Teacher College Record, 106, 1, 212-220.
  40. Gardner, H .(1994). Multiple intelligences: The practicum, Curriculum Review, 33(5), 21-23.
  41. Martins, L. F & Mukarto, F.X. (2024). The representation of multiple intelligences in primary English Textbooks: A content analysis. Premise: Journal of English Education and Applied Linguistics, 13(1), 147-169. https://doi.org/10.24127/pj.v13i1.9130
  42. Muawanah, E & Insani , R .(2025). Analysis of Multiple Intelligences in ‘Arabiyah Baina Yadaik Book , Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban , 8 (1) , 1-10.
  43. Omari, H. (2023).The Extent to Which Multiple Intelligences Are Catered for in Action Pack Textbooks (Grades 1-10) in Jordan, Jordan Journal of Modern Languages and Literatures,15(3), 831-847.
Download this PDF file

Statistics