Communication apprehension among students at the College of Basic Education, University of Mosul

Section: Article
Published
Aug 1, 2025
Pages
311-327

Abstract

The current research aims to identify the statistical significance of the average degrees of communication apprehension among students of the College of Basic Education, as well as to identify the statistical significance of the differences in the average degrees of communication apprehension according to the variable of gender (males, females), academic stage (second, fourth), as the research sample amounted to (400) male and female students, with (220) male students and (120) female students from the College of Basic Education, and the apprehension scale was relied upon. The communication prepared by Al-Naqshbandi (2005) consists of (38) paragraphs and is applied to students of the College of Basic Education to measure communication apprehension. Apparent validity was extracted and the scale paragraphs obtained an agreement rate of (80%). Reliability was extracted using the Cronbach’s alpha method, as the reliability rate reached (0.828). The data were processed statistically using the statistical package (SPSS) for the social sciences, and the t-test was relied upon for one sample and two samples. Two independent tests were conducted to measure the variable of contact apprehension and to identify the gender (male - female) and the educational stage (second - fourth). The results showed that the students of the College of Basic Education have an average contact apprehension, and there is a statistically significant difference between the students for the variable of gender (males and females) in favor of females, and there is a statistically significant difference between the students for the variable of the type of educational stage (second - fourth) in favor of the fourth stage. The researchers also recommend organizing seminars. The scientific, psychological, and educational projects help students achieve the best levels of psychological, educational, and social compatibility. To complement the current research, the researchers propose conducting future studies, including "communication apprehension and its relationship to academic achievement among university students."

References

  1. بارلو، ديفيد. (2002): مرجع اكلينكي في الاضطربات النفسية، ترجمة صفوت فرج، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
  2. خليل ، عفراء ابراهيم. ( 2011): مستوى الايجابية وعلاقتها بقلق المستقبل لدى عينة من طلبة الجامعة ،مجلة دراسات العلوم التربوية ، مجلد (38) ، العدد (3).
  3. الركيبات، امجد فرحان. (2015): درجة الرهاب الاجتماعي و علاقتها بمستوى التحصيل الدراسي و الجنس لدى طلبة الصف العاشر الاساسي في الاردن، المجلة الدولية التخصصية، ع(2)، م(4).
  4. الزعبي ،احمد محمد(2016).المرونة كمتغير وسيط بين احداث الحياة الضاغطة والصحة النفسية لدي الطلبة جامعة دمشق. مجلة جامعة دمشق،المجلد32، العدد الثاني، جامعة دمشق.
  5. سليمان، شاهر. (2008): قياس جودة الحياة لدى عينة من طلاب جامعة تبوك بالمملكة العربية السعودية وتأثير بعض التغيرات عليهما ، مجلة رسالة الخليج العربي ، العدد (117).
  6. السماك، عبد الله. (2006): "اساسيات القياس والتقويم"، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
  7. الشربيني، أيمن. (2001): الدليل الى تنمية وتطور الشخصية .القاهرة : هلا للنشر .
  8. الشعراوي، صالح فؤاد. (2003): فعالية برنامج إرشادي عقلاني – إنفعالي سلوكي في تحسين مستوى الإتزان الإنفعالي لدى عينة من الشباب الجامعي، مجلة الإرشاد النفسي، ع (16)، جامعة عين شمس، مصر.
  9. الشكعة ، علي.(2013): تأثير نظام الدراسة والجنس والتوافق الجامعي لدى طلبة جامعتي النجاح الوطنية وجامعة القدس المفتوحة، مجلة دراسات العلوم التربوية، مجلد (40)، العدد (2)، عمان، الاردن.
  10. الطويرقي، عبد الله. (1997): علم الاتصال المعاصر، ط2، مكتبة العبيكة، الرياض.
  11. عاصلة، بشار زيدان. (2013): الرهاب الاجتماعي وعلاقته بالأفكار اللاعقلانية لدى طلبة المرحلة الثانوية في ضوء نظرية البرت اليس، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم النفسية والتربوية، جامعة عملن العربية.
  12. العتابي، عماد عبد حمزة. (2013): الحاجة الى المعرفة وعلاقتها بتوجس الاتصال لدى طلبة الجامعة، مجلة كلية التربية، جامعة المثنى، العدد الرابع، العراق.
  13. عقل، محمود. (2000): الإرشاد النفسي التربوي- المداخل النظرية- الواقع والممارسة،ط1، دار الخريجين، الرياض.
  14. العنزي، فهد. (2007): الوسواس القهري وعلاقته بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية دراسة وصفية ارتباطية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة نايف للعلوم الامنية، الرياض، السعودية.
  15. الغرايبة ، فيصل محمود ولطفي عبد القادر. (2005): السياسات العلمية ودور التعليم الجامعي لتهيئة الانسان لمواجهة مستجدات العصر ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ،مجلد(2) ، العدد(1)
  16. ملحم ، سامي محمد. (2007): مبادئ التوجيه والارشاد ، ط1 ، دار المسيرة ،عمان.
  17. النبهان، موسى. (2004): اساسيات القياس في العلوم السلوكية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان – الأردن
  18. النقشبندي ، بشرى عثمان. (2005): السلوك التوكيدي وعلاقته بالتوجس من الاتصال وتفسيرات الذات، (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية الآداب جامعة بغداد، العراق.
  19. الياسري، محمد جاسم. (2010): الاسس النظرية لاختبارات التربية الرياضية، ط1، دار الضياء للطباعة والتصميم، النجف الاشرف، العراق.
  20. Chapman , H . (2011): Love : A Biological , Psychological , Philosophical Study.NY: Random Hous Inc .
  21. McCroskey, J. C. (1976): The Problem of communication Apprehension in the Classroom. The Florida speech communication Journal. 4. (115 -133).
  22. McCroskey, J C. (1984): the communication Apprehension Perspective. London: Sage Publication Inc.
  23. McCroskey, J.C. (1977): Oral communication apprehension. Asummary of recent theory and research. Human communication Research.
Download this PDF file

Statistics