The effect of an educational program based on active learning strategies in science for fifth-grade primary school students on developing their life skills

Section: Article
Published
Aug 1, 2025
Pages
92-113

Abstract

  The research goal in knowing the effect that can be created through the application of an educational program based on active learning strategies in science subject among fifth grade primary students and developing their life skills on the experimental group compared to their peers in the control group, and to achieve this goal the following hypotheses were drafted: -There is no difference with statistical significance at the level of significance (0.05) between the average levels  In life skills between the experimental group, which was studied according to the proposed tutorial and the control group, which was studied in the usual way.  There is no difference with statistical significance at the level of significance (0.05) between the average grades of the tribal and remote tests of the life skills of the combat of the combat that was studied according to the proposed tutorial.  The researcher used the experimental curriculum for a community of research consisting of fifth -grade primary students, as a school Tal Hayla for Boys was chosen to represent the research sample.  The researcher has prepared a measure of the selected life skills consisting of (40) paragraphs of (10) paragraphs for each field and its sincerity and stability were confirmed, and the program was applied in the first semester of the academic year 2025/2024 on 10/15/2024 and applied the dimension of the dimension of the dimension on 2024/12/30  And proposals.

References

  1. إبراهيم (أ)، لينا محمد وفاعبدالرحمن(2009):أساليب تدريس العلوم للصفوف الأربعة الأولى- النظرية والتطبيق،ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ،عمان، الأردن.
  2. ابو الحاج، سها احمد، وحسن خليل المصالحة(2016):استراتيجيات التعلم النشط انشطة وتطبيقات عملية،ط1،مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان.
  3. ابو جادو، صالح محمد ،محمد بكر نوفل(2015):تعليم التفكيرـ النظرية والتطبيق، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع، عمان.
  4. أبو غريبة، إيمان،( 2008) ، القياس والتقويم التربوي، ط1، دار البداية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
  5. اسعد، فرح ايمن(2017):استراتيجيات التعلم النشط، دار النفيس للنشر والتوزيع، عمان ،الاردن.
  6. امبو سعيدي، عبدالله بن خميس ،عزة بنت سيف البريدية، هدى بنت علي الحوسنية(2019):استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان، الاردن.
  7. التميمي، جاسم محمد، و وسام مالك داوود( 2015)، الاحصاء الحيوي، عمان، مركز الكتاب الاكاديمي، ط1.
  8. ثورنديك، روبرت، وهيجن، اليزابيث، (1986) ، القياس والتقويم في علم النفس التربية، ترجمة: عبدالله الكيلاني وعبد الرحمن عدس، مركز الكتب الاردني، عمان، الاردن.
  9. الحرباوي،خولة مصطفى(2014):مستوى صعوبات تدريس الرياضيات في المرحلة الثانويةفي ضوء تعديل منهجها من وجهة نظر مدرسيها،مجلة كلية التربية الأساسية ،جامعة النوصل،المجلد13، العدد2، ص2.
  10. الحميداوي، ياسر خضير( 2018):تطوير المناهج الدراسية في عصر الرقمية،ط1،،ط1،دار السحاب للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.
  11. الحيلة, محمد محمود(2000): تكنلوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق ,دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان-الاردن.
  12. الحيلة، محمد محمود(1999): التصميم التعليميّ نظرية وممارسة، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
  13. زيتون، كمال عبد المجيد، (2005)، تدريس العلوم للفهم رؤية بنائية، عالم الكتب، القاهرة، مصر.
  14. الساعدي، حسن حيال(2020) المعلم الفعال استراتيجياته ونماذج تدريسه ،ط2،مكتبة الشروق للطباعة والنشر والتوزيع، ديالى ، العراق.
  15. سلامة ، عادل ابو العز ، وآخرون (2009) ، طرائق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة ، ط1 ،دار الثقافة للنشر ، عمان ، الأردن .
  16. الشرقاوي ،انور (1983):حول صعوبات التعلم لدى تلاميذ المرحلةالابتدائية في الكويت ، بحوث في التربية والتعليم ،مجلة دراساتالخليج العربي والجزيرة العربية ،جامعة الكويت
  17. شلاش، محمد حسين علي، ومحمود محمد عبدالكريم(2024):اثر استراتيجية النصف الاخر في تنمية التواصل الرياضي لدى تلاميذ الصف الثاني الابتدائي في مادة الرياضيات، مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، جامعة الموصل ،المجلد20،العدد4،الشهر الثاني عشر،ص174.
  18. عبد القادر، نرجس حميدي،(1999) تطوير وتقويم نموذج تدريس في تصميم التقنيات التعليمية وفق منحنى النظم، مجلة الدراسات، المجلد (26)، العدد(1).
  19. عبدالقوي، اشرف بهجت(2017):التدريس التأملي مدخل للتنمية المهنية للمعلم،ط1،رابطة التربويين العرب،القاهرة، مصر.
  20. عبدالمجيد ، ممدوح محمد(2018):المناهج الدراسية ،ط1،دار فرحة للنشر والتوزيع ،عمان، الأردن .
  21. عبيدات، ذوقان, وعبد الرحمن عدس (2011) البحث العلمي منهجه – ادواته – اساليبة، عمان، دار الفكر للنشر والتوزيع.
  22. العزاويّ، رحيم يونس كرو(2008): مقدمة في منهج البحث العلميّ، دار دجلة، عمان، الأردن .
  23. عطية، محسن علي، (2010) المناهج الحديثة وطرائق التدريس، عمان، دار المناهج للنشر والتوزيع، ط1.
  24. عطية، محسن علي، (2013) المناهج الحديثة وطرائق التدريس، عمان، دار المناهج للنشر والتوزيع، ط2.
  25. علام، صلاح الدين محمود (2000): القياس والتقويم التربوي في العملية التدريبية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .
  26. عمار، بهاء الدين عربي محمد،(2023) دور مدارس المتفوقين في التعليم والتكنولوجيا (stem) في تنمية المهارات الحياتية لدى طلابها "دراسة ميدانية" مجلة جنوب الوادي الدولية للعلوم التربوية. مجلد6، العدد10.ص(1- 153).
  27. قطامي، يوسف، و نايفة قطامي،(2000), نماذج التدريس الصفي، ط3، دار الشروق.
  28. النعمة، بشائر صديق(2024):اثر إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية التفكير الرياضي،لدى تلاميذ الرابع الابتدائي في مادة الرياضيات،مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، جامعة الموصل، المجلد20، العدد2،الشهر الثاني،ص103.
  29. نوفاك، جوزيف وجوين(1991): تعلم كيف تتعلم، ترجمة: صدقي حمدان ابوجلالة واخرون، مكتبة جامعة الخليج،سرت-ليبيا
Download this PDF file

Statistics