The degree of kindergarten teachers' possession of neurolinguistic development skills
Abstract
The aim of the research is to identify the degree of possession of NLP skills by kindergarten teachers. The significant differences in the skills of NLP among kindergarten teachers according to: A- Years of experience (less than 5 years - more than 5 years) B- Educational qualification (kindergarten - other), the significance of the significant differences in the level of individual communication skills, which are represented in (thinking, perception, belief) among kindergarten teachers. The significance of the significant differences in the level of the individual’s communication skills with others, which are represented in (human relations, problem solving, representative systems) among kindergarten teachers. The research community included kindergarten teachers in the city of Mosul, and a random sample of (120) teachers was selected from them to answer the paragraphs of the scale that was adopted from the study. (Abdul Aal and Bani Hani 2015), and after confirming its validity and reliability, the social statistical bag was relied upon in processing the data and obtaining the following results: Kindergarten teachers have a good level of neurolinguistic development skills. There are significant differences in favor of more experienced teachers, but there were no significant differences according to the educational qualification. The highest skill was representational systems and the last skill in the ranking was social relations.
Based on the research results, a number of recommendations were included, including adding a curriculum that addresses neuro-linguistic programming skills in particular, and soft and hard skills within the curricula presented to kindergarten students.
And a number of proposals for future research on neuro-linguistic programming skills among other samples, such as university professors.
References
- • ابو حويج ، مروان واخرون ، 2002 ، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، ط1 ، الدار العلمية للنشر والتوزيع ، عمان – الاردن .
- • Abu Huwaij, Marwan and others, 2002, Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1st ed., Scientific House for Publishing and Distribution, Amman - Jordan
- • الانصاري ، بدر محمد ، 2000، قياس الشخصية ، دار الكتاب الحديث ، الكويت .
- • Al-Ansari, Badr Muhammad, 2000, Personality Measurement, Dar Al-Kitab Al-Hadith, Kuwait.
- • اوكانور ، جوزيف ، 2010 ، الكتاب العلمي في البرمجة اللغوية العصبية ، ترجمة سلوى محمد بهلكي ، القاهرة ، دار الميحان للنشر والتوزيع .
- • O'Connor, Joseph, 2010, The Scientific Book of Neuro-Linguistic Programming, translated by Salwa Muhammad Bahlaki, Cairo, Al-Mihan Publishing and Distribution House.
- • باشراحيل ، فيصل عمر والسويدان ، طارق محمد ، 2000، صناعة النجاح ، رحلة نجاح القرن الحادي والعشرين ، ط1 ، دار الاندلس ، جدة .
- • Bashrahil, Faisal Omar and Al-Suwaidan, Tariq Muhammad, 2000, The Industry of Success, The Journey of Success in the Twenty-First Century, 1st ed., Dar Al-Andalus, Jeddah.
- • بني عطا ، فردوس احمد والدعجة ، هشام ابراهيم ،2019، مجلة دراسات العلوم التربوية ، مجلد 46 ، العدد 2
- • Bani Atta, Fardous Ahmed and Al-Dajjah, Hisham Ibrahim, 2019, Journal of Educational Sciences Studies, Volume 46, Issue 2
- • الجادري ، عدنان حسين ، ابو حلو ، يعقوب ، 2009 ، الاسس المنهجية في بحوث العلوم التربوية والنفسية ، ط1 ، دار اثراء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
- • Al-Jadri, Adnan Hussein, Abu Halo, Yaqoub, 2009, Methodological Foundations in Educational and Psychological Sciences Research, 1st ed., Ithraa Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.
- • الحياني ، صبري بردان والهيتي ، محمد حميد ، 2013، فاعلية برنامج البرمجة اللغوية العصبية في تنمية التوافق النفسي لدى طلبة المرحلة الإعدادية.
- • Al-Hayani, Sabry Bardan and Al-Hiti, Muhammad Hamid, 2013, The effectiveness of the Neuro-Linguistic Programming program in developing psychological compatibility among middle school students.
- • د. حكيم ، 2020 ، دورة البرمجة اللغوية العصبية، تقنيات البرمجة اللغوية العصبية . https://dr-hakem.org/ -pdf/
- • Dr. Hakem, 2020, Neuro-Linguistic Programming Course, Neuro-Linguistic Programming Techniques. https://dr-hakem.org/ -pdf/
- • الدواش ، فؤاد ، 2008، البرمجة اللغوية العصبية من الرؤية الى الفعل ، مكتبة الانجلو المصرية
- • Al-Dawash, Fouad, 2008, Neuro-Linguistic Programming from Vision to Action, Anglo-Egyptian Library.
- • رشدي ، هند ، 2010، التطوير الذاتي بالبرمجة اللغوية العصبية ، العالمية للكتب والنشر ، ط1 ، الجيزة ، مصر .
- • Rushdi, Hind, 2010, Self-development using Neuro-Linguistic Programming, Al-Alamiya for Books and Publishing, 1st ed., Giza, Egypt.
- • الزبيدي ،حسين بن سالم جابر ، 2010 ، نظام الهندسة النفسية والتنمية الاجتماعية ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ، ط1 ، الاردن .
- • Al-Zubaidi, Hussein bin Salem Jaber, 2010, Psychological Engineering and Social Development System, Al-Warraq Publishing and Distribution Foundation, 1st ed., Jordan.
- • السليمان ، هاني ، 2010 ، كيف تنمي ذاكرتك ، ط2 ، عمان ، دار الاسراء للنشر والتوزيع
- • Al-Sulaiman, Hani, 2010, How to Develop Your Memory, 2nd ed., Amman, Dar Al-Israa for Publishing and Distribution
- • الشايب ، علياء فتحي ، فاعلية برنامج قائم على فنيات البرمجة اللغوية العصبية لتحسين التواصل الكلامي للاطفال بمرحلة ، مجلة كلية التربية ، جامعة عين شمس ، العدد 41 ، الجزء الاول .
- • Al-Shaib, Alia Fathy, The Effectiveness of a Program Based on Neuro-Linguistic Programming Techniques to Improve Speech Communication for Children at the Early Childhood Stage, Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, Issue 41, Part One.
- • عبد العال ، مريم عبد الرحمن وبني هاني ،محمد صالح ، 2015 ، مهارات البرمجة اللغوية العصبية لدى مديري المدارس في لواء الرمثا، مجلة الاداب والعلوم الاجتماعية ، جامعة السلطان قابوس.
- • Abdul Aal, Maryam Abdul Rahman and Bani Hani, Muhammad Saleh, 2015, Neuro-Linguistic Programming Skills of School Principals in Al-Ramtha District, Journal of Arts and Social Sciences, Sultan Qaboos University.
- • عبد الفتاح ، اسماعيل ، 2002 ، معلمة رياض الاطفال وتنمية الابتكار – دراسات في تنمية الابتكار ومهارات الاتصال، الاسكندرية ، مركز الاسكندرية للكتاب .
- • Abdel Fattah, Ismail, 2002, Kindergarten Teacher and Innovation Development - Studies in Innovation Development and Communication Skills, Alexandria, Alexandria Book Center.
- • عوض ، محمد علي محمد ، 2018، البرمجة اللغوية العصبية في ضوء السنة النبوية ، اطروحة دكتوراه في الحديث الشريف وعلومه ، الجامعة الاسلامية ، غزة .
- • Awad, Muhammad Ali Muhammad, 2018, Neuro-Linguistic Programming in the Light of the Prophetic Sunnah, PhD Thesis in Hadith and its Sciences, Islamic University, Gaza.
- • الفقي ، ابراهيم ، 2001 ،البرمجة اللغوية العصبية وفن الاتصال اللامحدود ، المركز الكندي للبرمجة اللغوية العصبية ، كندا .
- • Al-Faqih, Ibrahim, 2001, Neuro-Linguistic Programming and the Art of Unlimited Communication, Canadian Centre for Neuro-Linguistic Programming, Canada.
- • محمد، ولاء محمد عطية ،2018 ،برنامج تدريبي لمعلمات رياض الاطفال قائم على استخدام البرمجة اللغوية العصبية لاكتساب طفل الروضة مهارات ثقافة الحوار ، مجلة الطفولة والتربية ، العدد34، السنة العاشرة ،ابريل .
- • Mohamed, Walaa Mohamed Attia, 2018, A training program for kindergarten teachers based on the use of neuro-linguistic programming to enable kindergarten children to acquire dialogue culture skills, Childhood and Education Magazine, Issue 34, Tenth Year, April.
- • ناصر ، يسرى حامد وعباس ، الهام فاضل ، 2021 ، الدينامية لدى طالبات قسم رياض الاطفال ، مركز البحوث النفسية ، مجلد (32) العدد (2).
- • Nasser, Yusra Hamed and Abbas, Elham Fadel, 2021, Dynamics among Kindergarten Students, Psychological Research Center, Volume (32), Issue (2)
- • الهول ،اسماعيل ، 2011، اثر استخدام البرمجة اللغوية العصبية في تنمية دافع الان انجاز المعلم الفلسطيني ، مجلة جامعة القدس المفتوحة للابحاث والدراسات ، العدد 22.
- • Al-Hool, Ismail, 2011, The Effect of Using Neuro-Linguistic Programming in Developing the Motivation to Achieve the Palestinian Teacher, Al-Quds Open University Journal for Research and Studies, Issue 22.




