Environmental interaction among kindergarten children

Section: Article
Published
Aug 1, 2025
Pages
166-186

Abstract

The current research aims to identify the level of environmental cross-reactivity among kindergarten children, environmental cross-reactivity among kindergarten children according to the gender variable (male - female), and environmental cross-reactivity among kindergarten children according to the level variable (pre-kindergarten) , To achieve the research objectives, the researcher built a test for environmental interaction consisting of (20) items. After verifying the psychometric properties and discriminatory power of the test, the test was applied to the research sample consisting of (250) kindergarten children. The researcher used the Statistical Portfolio for the Social Sciences (SPSS) to analyze the data statistically , The results showed the following: Kindergarten children enjoy environmental interaction, the presence of statistically significant differences according to the gender variable, and the presence of statistically significant differences according to the level variable (kindergarten - preschool), Based on the results, the researcher presented a number of recommendations, including: conducting training courses to qualify female teachers specializing in environmental matters to raise their level in performing their role towards their children in teaching them environmental reciprocal interaction and raising their awareness of it, The researcher also presented a number of proposals for future research, including: conducting a study that addresses environmental reciprocal interaction and its relationship to some variables such as (habits of mind - altruistic behavior).

References

  1. ابو اسعد وعربيات ، احمد وعريبات ، احمد ( 2009) : نظريات الارشاد النفسي والتربوي ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
  2. ابو السعود ، رشا وجيه مصطفى ( 2010) : تنمية بعض السلوكيات المتصلة باهداف التربية الأمانية لطفل الروضة من خلال مراكز التعلم ، رسالة ماجستير ، كلية رياض الاطفال ، جامعة القاهرة ، مصر .
  3. ابو جادو ، صالح محمد ( 2004) : علم النفس التطوري الطفولة والمراهقة ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن .
  4. انجلر ، باريرا ( 1991) : مدخل الى نظريات الشخصية ، ترجمة : فهد عبدالله بن دليم ، دار الحارثي للطباعة والنشر ، الطائف ، ـــــ .
  5. بدير ، كريمان محمد (2007) : مشكلات طفل الروضة واساليب معالجتها ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
  6. بركات ، سناء ايوب ( 2015) : دور المعلمة في توفير البيئة الصفية الامنة اجتماعيا لطفل الروضة في ضوء كفايتها المهنية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة دمشق .
  7. جاد ، منى محمد علي ( 2007) : مناهج رياض الاطفال ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والطباعة ، عمان ، الاردن .
  8. حسن ، بدرية نوري ( 2019) : البيئة التربوية لطفل الروضة ، وزارة التربية والتعليم ، التوجيه لرياض الاطفال .
  9. الحمداني ، موفق ( 2011) : الطفولة ، بيت الحكمة للنشر والترجمة والتوزيع ، بغداد ، العراق .
  10. الحمداني ، موفق ( 2011): الطفولة ، بيت الحكمة للنشر والترجمة والتوزيع ، بغداد ، العراق .
  11. حمود ، ايناس طارق خضير ( 2023) : التفاعل التبادلي البيئي وعلاقته بالحماس لدى اطفال الروضة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، بغداد ، العراق .
  12. الخطيب ، صالح ( 2009) : الارشاد النفسي في المدرسة : اسسه ونظرياته وتطبيقاته ، ط3 ، دار الكتاب الجامعي ، العين ، الامارات ـ
  13. ربيع ، هادي مشعان ( 2008) : اللعب والطفولة ، ط1 ، مكتبة المجمع العربي للتوزيع والنشر ، عمان ، الاردن .
  14. رضوان ، شفيق ( 2008) : علم النفس الاجتماعي ، ط2، مجلة المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع ، بيروت ، عمان .
  15. سعيد ، زينب محمد ( 2016) : كيف نربي ابنائنا ، النهضة المصرية ، القاهرة ، مصر .
  16. سليم ، ملاك محمد ( 2002) : برنامج مقترح لتنمية المهارات العملية الكيمائية المدرسة لدى طالبات كلية الترببة للبنات ، مجلة الخليج ، العدد (82) ، المجلد (22) ، الرياض ، السعودية .
  17. صالح ، شفق محمد ( 2019) : المهارات الحياتية لدى طفل الروضة ، مجلة كلية التربية الاساسية ، المجلد (2) ، العدد (2) ، بغداد ، العراق .
  18. صبره ، ايه الحسيني محمد ( 2018) : برنامج انشطة متكاملة لتنمية مفاهيم الامن والسلامة لدى الطفل في ضوء المعايير القومية لرياض الاطفال ، رسالة ماجستير غير منشورة ، بغداد ، العراق .
  19. العبادي ، ايمان يونس ( 2020): التقبل الاجتماعي والتنظيم الانفعالي لدى طفل الروضة ، مركز الكتاب الاكاديمي .
  20. عبد السميع ، عبد الرزاق ( 2008) : مقالات تربوية بعنوان السمات الشخصية لمعلمة الروضة
  21. عبد الهادي ، نبيل ( 2013) : تشكيل السلوك الاجتماعي ، الطبعة العربية ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
  22. عبدالله ، محمد قاسم ( 2012) : نظريات الارشاد والعلاج النفسي ، ط1 ، دار الفكر ناشرون وموزعون ، عمان ، الاردن .
  23. العسكري واخرون ، كفاح يحيى صالح والشمري ، محمد سعود خضير والعبيدي ، علي محمد (2012) : نظريات التهلم وتطبيقاتها التربوية ، ط1 ، تموز للطباعة والنشر والتوزيع ، اي دولة .
  24. العطار ، نيللي محمد ( 2011) : فعالية برنامج قائم على الانشطة الموسيقية في تحسين مفهوم السعادة لدى اطفال الروضة من 5-6 سنوات ، مجلة الطفولة والتربية ، كلية التربية للطفولة المبكرة ، جامعة الاسكندرية ،3(6) ، 217-308.
  25. العمراني ، عبد الغني محمد اسماعيل (2013) : اساسيات البحث التربوي ، ط1 ، دار الكتاب الجامعي للنشر ، صنعاء ، ليبيا .
  26. العناني ، حنان عبد الحميد ( 2018) : فاعلية برنامج تدريبي في اشباع الحاجات النفسية لاطفال الروضة ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، المجلد 9، العدد 4، عمان، الاردن .
  27. عودة ، محمود (1995) : اسس علم الاجتماع ، دار النهضة العربية للطباعة والنشر ، بيروت ، لبنان .
  28. غانم و شربيه ، ثناء وشربيه ، بشرى ( 2018) : دراسة تقومية لدور ادارة رياض الاطفال في نشر الوعي البيئي لدى طفل الروضة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، دمشق ، سوريا .
  29. الفاعوري ، وائل ابراهيم ( 2009) : التربية البيئية للطفل ، مركز الكتاب الاكاديمي للنشر والتوزيع ، ط1، عمان ، الاردن .
  30. قطامي واليوسف ، يوسف واليوسف ، رامي (2010) : الذكاء الاجتماعي للاطفال ، النظرية والتطبيق ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة عمان ، الاردن .
  31. قناوي ، هدى محمد ( 2004) : الطفل ورياض الاطفال ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية .
  32. كفافي واخرون ، علاء الدين احمد والنابل ، مايسة احمد سالم ، سهير محمد ( 2010) : نظريات الشخصية – الارتقاء – النمو – التنوع ، ط1 ، دار الفكر ناشرون وموزعون ، عمان ، الاردن .
  33. المجالي ، عبدالله فلاح ( 2018) : فاعلية برنامج قائم على الانشطة الغنائية في تنمية مهارات التفاعل الاجتماعي لدى طفل الروضة ، المجلة العلمية لكلية رياض الاطفال ، جامعة المنصورة ، المجلد (5) ، العدد (1) ، القاهرة ، مصر .
  34. محادين والنوايسة ، حسين طه والنوايسة ، اديب عبدالله ( 2012) : النمو الانفعالي والاجتماعي للطفل من منظور نفس اجتماعي ، ط1 ، اثراء للنشر والتوزيع ، مكتبة الجامعة الشارقة ، عمان ، الاردن .
  35. محمد ، محمد جاسم(2004) : النمو والطفولة في رياض الاطفال ، مكتبة دار الثقافة للتوزيع ، عمان ، الاردن
  36. محمود ، عبد الرزاق مختار ( 2008) : السمات الشخصية والمهنية لمعلمة رياض الاطفال ، مقال منشور في مجلة المعلم .
  37. المحنة ، دعاء عبد الرزاق (2016) : اثر برنامج تدريبي في تنمية التفاعل التبادلي البيئي لدى اطفال الرياض ، رسالة ماجستير غير منشورة ، بغداد ، العراق .
  38. مسعود ، امال سيد (2005) : رياض الاطفال في مصر " دراسة تقويمية " بين الواقع والمأمول مستقبل التربية العربية ، المركز العربي للتعليم والتنمية ، المجلد (11) ، العدد (37) .
  39. ملحم ، سامي ( 2010) : مبادئ التوجيه والارشاد النفسي ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
  40. ميخائيل ، انطانيوس (2004) : القياس والتقويم في التربية الحديثة ، جامعة دمشق ، سوريا
  41. ميلهوش ، اي سي (2008) : اثار بيئة التعلم في المنزل وتجربة مركز رياض الاطفال على تطوير مهارات القراءة والحساب في المرحلة الابتدائية المبكرة ، مجلة القضايا الاجتماعية ، العدد 64، ص 955_114 .
  42. الهاشم ، عبدالله بن عقلة (2016) : فاعلية برنامج تعليمي لتنمية الوعي بالسلوكيات البيئية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بالكويت ، مجلة كلية التربية ، العدد (170) ، الجزء (2) جامعة الازهر
  43. وزارة التربية (2005) : نظام رياض الاطفال ، ط2 ، المديرية العامة مديرية رياض الاطفال ، مطبعة وزارة التربية ، بغداد .
  44. يتيم ، عزيزة ( 2013) : المنهج وطفل ما قبل المدرسة ، ط 1 ، مكتبة الفلاح ، الكويت .
  45. Amanda W.Harrist , joseph A.Achacosa , Aesha john , Gregory S. pettit , john E.bates , and Kenneth A.Dodge (2014): Reciprocal and complementary Sibling Interaction : Relations with Socialization Outcomes in the Kindergarten Classroom , 25 (2) .
  46. Chi , H . (2000) : peer mediated social in teraction skills , interactional journal of disability pevelopment and education , 47(1).
  47. Shapiro , laweney E.(2004): teach children social skills united stated of America .
Download this PDF file

Statistics