Educational methods and means used in teaching kindergarten children educational experiences from the perspective of principals and teachers
Abstract
The current research aims to know learning methods and tools used to teach kindergarten children academic expertise from point of view of headmistresses and teachers. Researcher adopted descriptive method due to its appropriateness. Sample consisted of (160) teachers and (31) headmistresses in (31) mainstream kindergarten in center of Mosul. Researcher made measurement tool of two lists: First included (20) methods followed teach kindergarten children. Second included (15) teaching tools followed to teach kindergarten children. After treating data using percentage weight, Researcher found that commonly used method was show with (91.1%) then rhymes (89.3%) whereas the least used method were (in ascending style) field trips (34.2%) and e-learning (39.2%). As for the most commonly used tools were cards (100%), then various pictures (98.6%). The least used tools were (in ascending style) data show (24.4%) then educational television (50.1%). Researcher recommends: teachers as well as headmistresses of kindergarten must pay attention to modern methodologies appropriate pedagogical environment to ensure active and positive interaction of children inside activities hall. The above mentioned persons (i.e. teachers and headmistresses) must be accustomed to updated techniques and mean to capture attention of children, to verify ways of delivering academic skills as well as keep up with in formation and technological development of our time.
Lastly but not least, Researcher made some suggestions such as: write study about problems facing kindergarten teachers to teach children academic expertise from teachers point of view.
References
- - أبو رياش، حسين، وعبد الحق، زهرية (2007): علم النفس التربوي، ط1، دار المسيرة، عمان- الاردن.
- - أمين، عبير صديق (2012): خبرات متكاملة لتنمية بعض المفاهيم الحياتية لدى المعاقين عقلياً (مرحلة رياض الاطفال)، مجلة الطفولة والتربية، العدد 10، الجزء الاول، السنة الرابعة، ص291-380.
- - جاد، منى محمد (2007) :مناهج رياض الاطفال، دار المسيرة ، عمان-الاردن.
- - جاد، منى محمد (2010): طرق واساليب تربية الطفل، دار المسيرة، عمان-الاردن.
- - حجازي، عبد المعطي (2009): هندسة الوسائل التعليمية، ط1، دار اسامة، عمان-الاردن.
- - حميدة، إمام مختار ( 2000): أسس بناء وتنظيمات المناهج بين الواقع والمأمول، ط ٣ ، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة .
- - الحيلة، محمد محمود (2003): اساسيات تصميم الوسائل التعليمية، ط2، دار المسرة، عمان-الاردن.
- - الخياط، امجد محمد وآخرون (2013): اساليب التعليم المفضلة لدى طلاب رياض الاطفال من وجهة نظر امهاتهم ومعلماتهم، مجلة التعليم والممارسة، العدد 10، المجلد 4، ص50-59.
- - دشلي، كمال (2016): منهجية البحث العلمي، مديرية الكتب والمطبوعات الجامعية-منشورات جامعة حماة.
- - زيتون، عايش محمود (2004): اساليب تدريس العلوم، ط1،دار الشروق، عمان-الاردن.
- - سلامة، عبد الحافظ (2007): تصميم الوسائل التعليمية وانتاجها لذوي الاحتياجات الخاصة، الطبعة العربية، دار اليازوري، عمان-الاردن.
- - سليم، امل داود، وعلي، رحاب حسين (2011): خصائص معلمة الروضة وعلاقتها بإكتساب الطفل للخبرات، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد13، ص262-307.
- - شحاتة، حسن (1999): ادب الطفل العربي دراسات وبحوث، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.
- - صوالحة، محمد احمد (2004): علم نفس اللعب، ط1، دار المسيرة، عمان-الاردن.
- - الصيد، سعاد ميلاد يوسف (2022): فوائد الوسائل التعليمية ودورها في تطوير العملية التعليمية في رياض الاطفال، مجلة الاستاذ، العدد22، ص233-255.
- - طوالبة، هادي (2010): طرائق التدريس، ط1، دار المسيرة، عمان-الاردن.
- - عبد الله، محمد محمود،(2015م)، استراتيجيات التدريس– الاسس– النماذج – التطبيقات، دار الكتاب المجمعي، الامارات.
- - عبد الهادي، مهند موفق (2022): الاساليب التعليمية المستخدمة من قبل معلمي الصفوف الاولية ودورها في رفع المستوى الدراسي، مجلة الجامعة العراقية، العدد 55، المجلد 1، ص518-529.
- - العرفج، عبد الاله بن حسين وآخرون (2012): تقنيات التعليم، ط3، زمزم ناشرون وموزعون، عمان- الاردن.
- - العسكري، كفاح يحيى صالح وآخرون (2012): نظريات التعليم وتطبيقاتها التربوية، ط1، تموز للنشر والتوزيع، دمشق.
- - العمراني، عبد الكريم جاسم، ومحمد، علي رحيم (2007): الأساليب التعليمية المتبعة في تعليم الاطفال العلوم لسن ما قبل المدرسة ووسائل تطويرها، مجلة جامعة بابل للعلوم الانسانية، العدد1، المجلد 14، ص1-13.
- - الغريري، سعدي جاسم وآخرون (2019): دليل منهج وحدة الخبرة التفاعلي المتكامل الشامل لمعلمات رياض الأطفال، ط4، المديرية العامة للمناهج، وزارة التربية-العراق.
- - قطامي، يوسف وآخرون (2000): تصميم التدريس، ط1، دار الفكر، عمان –الاردن.
- - كلش، مريهان برهان الدين (2011): اثر الوسائل التعليمية التعلمية في رياض الاطفال: دراسة تجريبية على معلمات رياض الاطفال مدينة دمشق الفئة من عمر 5-6 سنوات، مجلة العلوم التربوية، العدد 10، ص45-72.
- - محجز، فداء جمال (2015): اثر توظيف الاناشيد المرئية في تنمية مهارات الفهم الاستماعي والتحصيل في اللغة العربية لدى طالبات الصف الثالث الاساسي بمحافظة غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الازهر، غزة.
- - مرعي، توفيق احمد، والحيلة، محمد محمود (2002): طرائق التدريس العامة، ط1، دار المسيرة، عمان- الاردن.
- - همام، وليد خالد، وداؤد، هالة اديب (2007): واقع استخدام الوسائل والالعاب التعليمية في دور رياض الاطفال في مركز محافظة نينوى، مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية، العدد1، المجلد4، ص 128-145.
- - وزارة التربية، (1994)، نظام رياض الأطفال، (رقم السنة 1978) وتعديله، المديرية العامة التعليم العام، مديرية رياض الاطفال، بغداد، وزارة التربية.
- - Sternberg, R. & Grigorenko, E. (1997). Are cognitive styles still in style?. American Psychologist, 52(7), 700-712.




