The effect of the camera shot strategy on vocabulary acquisition among second-grade primary school students
Abstract
The current research aims to identify the effect of the camera shot strategy on the acquisition of vocabulary among second-grade female students. To achieve the research objective, the researchers formulated a single null hypothesis. They also used an experimental design with two groups (control and experimental), with a sample size of 67 students, consisting of 35 students in the control group and 32 students in the experimental group. The researchers ensured equivalence between the two groups in several variables. The experimental group was taught using the camera shot strategy, while the control group was taught using the traditional method, Afterwards, the researchers statistically analyzed the results, which showed significant statistical differences in the vocabulary acquisition test in favor of the post-test and significant statistical differences between the mean difference between the two groups in favor of the experimental group. In light of the research results, the researchers made several recommendations, the most important of which is the use of the "camera" strategy in elementary schools. The researchers also presented a set of suggestions, the most important of which is the necessity of using the camera snapshot strategy in teaching reading, due to its role in raising the learner's academic level.
The researchers presented a set of future studies, including: the impact of using the camera snapshot strategy in teaching reading and developing some multiple intelligences among second-grade female students.
References
- الجميلي، عبد الرزاق سرحان حسين مسلم (2012): اثر انموذجي الانتقاء وميرل تنسون في اكتساب المفردات التاريخية وتنمية التفكير الاستدلالي عند طلاب معهد اعداد المعلمين (اطروحة دكتوراه غير منشورة) جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد.
- الزبيدي، وفاء كاظم سليم عبيد، (2005) أثر استعمال نمطين من الاستكشاف في اكتساب المفردات اللغوية واستبقائها لدى طالبات الصف الرابع العام (رسالة ماجستير منشورة)، جامعة بغداد، كلية التربية (ابن رشد)
- سعيد، عاطف ومحمد جاسم عبد الله (2008): الدراسات الاجتماعية، دار الفكر العربي، القاهرة.
- السكران، محمد (2000): اساليب تدريس الدراسات الاجتماعية، الطبعة الأولى، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.
- سلامه، عادل ابو العز وآخرون (2009) طرائق تدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة، ط1 ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ،عمان ، الأردن.
- السلطي، نادية سميع (2004): التعليم المستند الى الدماغ، طبعة اولى، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
- سلوم ، عبدالحكيم (2005) : التفكير وحل المشكلات، مجلة النبأ، المملكة العربية السعودية، موقعها على شبكة الانترنت www.annabaa.orgnba.tarkeer.hta.
- سمارة، عزيز ومحمد عبد القادر وعصام النمر (1989) " مبادئ القياس والتقويم في التربية"، دار الفكر، عمان، الأردن.
- سمارة، نواف احمد، عبد السلام موسى العديلي (2008): مفردات ومصلحات في العلوم التربوية، الطبعة الاولى، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
- شحاته، حسن، وعبد الله الكندري (1993): تعليم مادة القراءةفي العالم العربي، مكتبة الفلاح، الكويت.
- الشربيني زكريا احمد (2007): الاحصاء وتصميم التجارب في البحوث النفسية التربوية والاجتماعية، مكتبه الانجلو المصرية.
- الشمري، عبد الباسط سعدون عبد الله (2011): اثر استعمال خرائط المفهوم في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بقواعد اللغة العربية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، المعهد العربي العالمي للدراسات التربوية والنفسية.
- الشيخ، سليمان الخضري، (2010) سيكولوجية الفروق الفردية في الذكاء، ط2، دار المسيرة، الاردن.
- الشيخلي، عبد القادر (2001) تنمية التفكير التباعدي، وزارة الشباب، عمان.
- الصافي فلاح محمد حسن وانور عبد الرحمن (2007): منهج البحث بين النظرية والتطبيق مطبعة التأميم، كربلاء، العراق.
- الطائي، هدى عبدالرزاق هوبي، (2018) أثر أستخدام دائرة التعلم وانموذج هيلدا تابا في اكتساب المفردات مادة القراءة لدى طالبات الصف الرابع الاعدادي والاحتفاظ بها، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد، كلية التربية.
- عبد الحميد، محسن (2005): طرق تدريس مادة القراءة في معاهد المعلمين والمعلمات، طبعة أولى، بغداد.
- عبد الرحمن، انور حسين وعدنان حقي زنكه (2007): الانماط المنهجيه وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية، شركه الوفاء بغداد.
- عبد العزيز، سعيد (2009): تعليم التفكير ومهاراته تدريبات وتطبيقات عملية، المكتبة الوطنية، المملكة الوطنية الهاشمية، الاردن.
- عبد الله، عبد الرحمن صالح واخرون (1991): المرجع في تدريس علوم الشريعة، طبعة ثانية، القسم الثاني، مؤسسة الوراق، الاردن.
- عبد المجيد, أحمد ( 2004 ): تحليل نتائج بحوث تنمية التفكير في مجال تعليم وتعلم الرياضيات في ضوء مفهوم الدلالتين الإحصائية والعملية, مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس, العدد 82, الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, كلية التربية - جامعة عين شمس, القاهرة, ص (15- 53).




