The effect of the tower-building strategy on the acquisition of some mathematical concepts among students with learning difficulties
Abstract
The current research aims to identify the effect of the tower-building strategy on acquiring some mathematical concepts among people with learning difficulties in the city of Mosul. To achieve the research objectives, the researchers formulated a null hypothesis, that there is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of students with learning difficulties and the experimental group who studied according to the tower-building strategy and the average scores of students with difficulties in the control group who studied according to the usual method in the post-test to acquire some mathematical concepts. The research sample amounted to (20) male and female students with learning difficulties. The researchers used the experimental method with two equivalent groups. Al-Zahraa Elementary School was chosen as an experimental group consisting of (10) male and female students and Al-Jamaheer School as a control group consisting of (10) male and female students. The researchers rewarded the two research groups with some variables (chronological age, intelligence level, educational level of parents, mathematics scores, at the end of the year). To achieve the research objectives, the researchers prepared behavioral objectives. The scientific material consisted of (15) behavioral objectives and teaching plans, and after processing the data statistically using the statistical package (SPSS), the results showed the existence of a statistically significant difference between the two groups in testing some mathematical concepts in favor of the experimental group, which studied according to the tower-building strategy. In light of the research results, the researchers presented in the current research a set of recommendations and proposals, including that the tower-building strategy has an effect on the acquisition of some mathematical concepts among special education students and for the concerned educational authorities, especially the General Directorate of Education in Nineveh Governorate, to conduct a study similar to the strategy in other variables (creative thinking, problem solving).
References
- - اسماعيل ,سعيد (2001) فقه التربية ومدخل العلوم السلوكية , دار الفكر العربي , الامارات .
- - الامين , اسماعيل محمد (2001) طرائق تدريس الرياضيات نظريات وتطبيقات ,ط1, جامعة حلوان , الفكر الغربي للنشر والتوزيع , القاهرة
- - بدير , رمضان سعد (2018): استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات , ط1,دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع , عمان , الاردن
- - الخزندار , نائلة, عبد الفتاح سعد عبد الرحمن (2010) : استراتيجيات التدريس المعاصرة بين التنظير والتطبيق , مكتبة الرشد, الرياض.
- - الخطيب, محمد احمد (2017) الاختبارات والمقاييس النفسية , ط2, دار الحامد للنشر , عمان , الاردن
- - الخولي , ايمن محمد عبد الفتاح (2001): اصول التعلم رؤى مستقبلية لتطوير التعليم في القرن الحادي عشر , سلسلة اصول في العلوم الانسانية , مجلة كلية التربية , جامعة المنصورة , مصر
- - خيري , لمياء محمد ايمن (2018) التعلم النشط , ط1, دار يسطرون للطباعة
- - خيري , لمياء محمد ايمن (2018) : التعلم النشط, دار نشر يسيطرون , القاهرة ,مصر .
- - الريحاوي , قمر محمد ,(2016) برنامج قائم على التعلم النشط وتنمية مفاهيم التواصل والاستدلال لمعلمي الرياضيات , جامعة القاهرة .
- - زائر, واخرون (2014) :طرائق التدريس العامة , دار الصفاء للنشر والتوزيع , عمان , الاردن
- - الساعدي , حسن حيال محيسن (2020) المعلم الفعال واستراتيجيات ونماذج تدريسه , ط2, للنشر , ديالى .
- - عريفج , سامي , ونايف احمد (2010) طرائق تدريس الرياضيات والعلوم , دار الوفاء للنشر , عمان , الاردن
- - عطية, محسن علي (2018) الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال , دار المناهج للنشر , عمان, الاردن ,
- - علوان , يوسف فاضل واخرون ,(2014) المفاهيم العلمية واستراتيجيات تعلمها ,ط1, دار الكتب العلمية للطباعة والنشر, عمان , الاردن .
- - العمراني , عبد الكريم جاسم (2014) طرائق واساليب تعليم ,ط1, دار ديبونو للنشر والتوزيع ,بغداد , العراق.
- - القيسي , ماجد ايوب (2018) المناهج وطرائق التدريس, ط1, دار امجد للنشر والتوزيع , عمان , الاردن
- - كريم , رفاه عزيز (2022) فاعلية استخدام ثلاث مداخل لتدريس الترابطات الرياضية في اكتساب المفاهيم لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي لمادة الرياضيات, مجلة الجمعية العراقية للعلوم التربوية والنفسية , مج 147, ع1 ص21
- - الكناني , سلوان خلف , (2020) البرامج التعليمية والاتجاهات الحديثة التي تقوم عليها واستراتيجياتها رؤية معرفية وتوظيفية , مكتب اليمامة للطباعة والنشر , بغداد
- - مجيد ,سوسن شاكر ( 2015) : اسس بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية , ط3, دار ديبونو للنشر والتوزيع , عمان ,الاردن .
- - محفوظ, حسن عبد السلام ,(2015): التربية لذوي الاحتياجات الخاصة , ط1, مكتبة الرشيد للنشر كلية التربية , جامعة القاهرة,.
- - النعيمي , رحاب احمد بدر ,(2023) اثر استراتيجية بناء البرج في اكتساب المفاهيم الرياضية عند تلميذات الصف الخامس الابتدائي وتنمية تفكرهن الاستنتاجي , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية تربية اساسية , جامعة الموصل
- - الهلالي , خديجة سليمان.(2016) نماذج مختارة لاستراتيجيات التعلم النشط برياض الاطفال , مكتب التربية والتعليم النهضة .
- - ياسين, زينب حمزة وراجي (2012): المدخل البنائي نماذج واستراتيجيات في تدريس المفاهيم العلمية , دار الكتب والوثائق, بغداد, العراق
- - يوسف, محمد العايد (2011) اساسيات التربية الخاصة , دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع , عمان, الاردن .
- - Muktamath, V ,Hegde ,P,& Chand ,S,(2022). Types of specific learning disability. Learning Disabilities- Neurobiology,P76.
- - Taman ,R & Gomez Parra M & April ,C. (2022). What is a Learning disability . 10.131440/ RG.2.2.23205.78568.
- -Reyes , S.M & atal 2005 ; Development hange in mental Arithmaties oxford




