Problem-solving thinking in kindergarten children

Section: Article
Published
Aug 1, 2025
Pages
280-295

Abstract

The current research aims to identify problem-solving thinking among kindergarten children To achieve the research objectives, the researcher adopted the Al-Ghariri and Ibrahim (2010) test for problem-solving thinking,The kindergarten children have a test consisting of (30) paragraphs in its final form with two alternatives (1,0), and then it was The scale was applied to (150) boys and girls distributed on  across ten government kindergartens, the results were extracted, Psychometric properties (validity and reliability) where validity was extracted by presenting the test on A group of arbitrators in the field of psychological and educational sciences, the reliability was extracted using Kuder-Richardson equation 20, the reliability coefficient scored (0.84), and the t-test was used Results were as folloos, For a single sample to extract the level of both problem perception skill and the skill of choosing the correct solution The problem, and the t-test for two independent samples to find the differences between males and females in the two skills Realizing the problem and choosing the right solution, the researcher reached the following results: “There are differences between The sample mean score and the hypothetical mean of the test, and this difference is in favor of the sample mean score, That is, children have problem-solving thinking and there are no statistically significant differences, Between the average scores of children on the problem-solving thinking test according to the gender variable, and in In light of the results, the researcher came up with a set of recommendations and proposals.

References

  1. ابو زينة، فريد كامل (2011): النموذج الاستقصائي في التدريس والبحث وحل المشكلات، ط1، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان_ الاردن.
  2. احمد، شكري (1984): حل المشكلات في تدريس الرياضيات، مجلة اللجنة الوطنية للتربية والثقافة والعلوم في قطر، الدوحة، العدد (64).
  3. أحمد، هبة (2016):فاعلية تدريس وحدة في ضوء توجهات الـ STEM لتنمية مهارات حل المشكلات والاتجاه نحو دراسة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، المجلة المصرية للتربية العلمية، العدد (19)، المجلد (39).
  4. الأنصاري, (2000): قياس الشخصية، ط1، دار الكتاب الحديث للنشر, القاهرة_ مصر.
  5. جروان، فتحي عبد الرحمن (2000): تعليم التفكير: مفاهيم وتطبيقات، دار الكتاب الجامعي، عمان_ الاردن.
  6. الحارثي، إبراهيم (1999): تعليم التفكير، مدارس الرواد، ط1، الرياض_ المملكة العربية السعودية.
  7. حسن، السيد محمد ابو هاشم ( 2006): الخصائص السيكومتربة لأدوات القياس في البحوث النفسية والتربوية spss ، رسالة ماجستير، (منشورة) ، كلية التربية جامعة الملك سعود، قسم علم النفس.
  8. الحمداني، لقاء محفوظ (2005): اثر برنامج تدريبي لإدارات رياض الأطفال في كفايتها الوظيفية، اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الموصل.
  9. خليل، ايمان احمد (2019): فاعلية برنامج لعب ادوار لتنمية مهارة حل المشكلات لدى الأطفال، مجلة الطفولة، العدد الثالث والثلاثون.
  10. الزغول، رافع النصير والزغول، عماد (2003): علم النفس المعرفي، ط1، دار الشرق، عمان_ الاردن.
  11. زمزمي، فضيلة أحمد (2007): برنامج مقترح لتنمية مهارة حل المشكلات لدى أطفال الروضة بمدينة مكة المكرمة، سلسة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، العدد الاول، يناير 2007،البحث الثاني.
  12. عباس، محمد ومحمد نوفل ومحمد العبسي وفريال أبو عواد ( 2011 ): مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط 3 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان _ الاردن ـ
  13. عبد العال، ابراهيم محسن (2004): مناهج البحث التربوي، ط1، التركي للطباعة والنشر، طنطا_ القاهرة.
  14. العفوان، نادية حسين يونس (2012): الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير، دار صفاء، عمان.
  15. عمر، محمود احمد (2010): القياس النفسي والتربوي، ط، دار المسيرة للنشر والطباعة، عمان_ الاردن.
  16. الغريري، سعدي جاسم وإبراهيم، ايمان يونس (2014): اختبارات التفكير تفكير (المعرفي_ الناقد_ حل المشكلات)، ط1، دار النهضة العربية، بيروت_ لبنان.
  17. الغريري، سعدي جاسم والنعامة، حسن محمد (2013): رياض الأطفال فلسفتها اهدافها منهجها برامجها نظمها نشأتها التاريخية، ط1، دار المرتضى للطبع والنشر، بغداد_ العراق.
  18. الغريري، سعدي جاسم، إبراهيم، إيمان يونس (2010 ): اختبار التفكير حل المشكلات لدى أطفال الروضة، اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، كلية التربية الاساسية، الجامعة المستنصريةـ
  19. قطامي، نايفة (2003): تعليم التفكير للأطفال، ط1، دار الفكر العربي، عمان_ الاردن.
  20. المحيسي، محمد ابراهيم (2007): المشكلات الدراسية للشباب والطلاب بالجامعات السودانية وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية والتربوية، اطروحة دكتوراه، جامعة ام درمان الاسلامية، كلية التربية، السودان.
  21. مردان، نجم الدين علي (2004): المرجع التربوي لبرامج رياض الأطفال، مجلة المنظمة العربية للتربية والثقافة العلوم، إدارة برامج التربية، تونس.
  22. النائب، حسناء صديق، (2021): حدائق الأفكار للأطفال، ط1، دار نون للطباعة والنشر، موصل_ العراق.
  23. النجار، نبيل جمعة صالح. (2015): الاحصاء التحليلي مع تطبيقات برمجية SPSS، ط 1، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.
  24. وزارة التربية (1994): نظام رياض الأطفال (رقم11) لسنو 1978 وتعديله، المديرية العامة للتعليم العام، مديرية رياض الأطفال، مطبعة وزارة التربية، بغداد_ العراق.
  25. De Bono, Edward. (2012): Creative Thinking Skills to Improve the Lives of the Children of Sierra Leone (on-line). Available at: www.debonofoundation.co.uk.
  26. journal of role-playing. 1(1), 3-21. Joseph, G. E., & Strain, P. S. (2010). Teaching young children interpersonal problem-solving skills. Young Exceptional Children, 13(3), 28-40.
  27. Nickerson, R. S., Perkins, D. N., & Smith, E. E. (2014). The teaching of thinking. Routledge.
Download this PDF file

Statistics