Psychological Resilience and Its Relationship with Coping Strategies among Special Education Teachers in Nineveh Governorate

Section: Article
Published
Aug 1, 2025
Pages
222-237

Abstract

The objectives of the current research are as follows:


1.To measure psychological resilience among special education teachers.
2.To measure coping strategies for stress among special education teachers.
3. To identify the relationship between psychological resilience and coping strategies for stress.


The research focused on special education teachers in schools with special education classes in the city of Mosul for the academic year 2024-2025. The sample consisted of 120 teachers, with 50 male teachers and 70 female teachers, representing 32% of the original population of 378 teachers. To achieve the research objectives, the researcher used a psychological resilience scale and a stress coping strategies scale developed by the researcher, ensuring the application of their psychometric indicators and characteristics. After statistical processing, it became clear that special education teachers have a good level of psychological resilience, and they also exhibit a good rate of using coping strategies. Regarding the relationship between the two variables, the results showed a positive correlation, which aligns with the idea that an increase in psychological resilience leads to an increase in the level of coping strategies. In light of the research findings, the researcher offers a set of recommendations and suggestions based on the data obtained.

References

  1. صفاء الاعسر(2010) . الصمود النفسي من منظور علم النفس الايجابي . مجلة الجمعية المصرية للدراسات النفسية . ٧٧ ، ٩٢_ ٩٠ .
  2. انعام احمد كاشف (2022). أساليب مواجهة الضغوط وفقا لليقظة والمرونة النفسية لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية. المجلة المصرية للدراسات النفسية ، 32(116) ، 54-118 .
  3. ايمان بن عثمان وميلود عمار (2024). مستوى الصمود لدى أساتذة التعليم الثانوي. مجلة روافد للدراسات والأبحاث العملية ، 8 (1) ، 116-134 .
  4. جاسم محمد والاء العبيدي (2010). الارشاد والتوجيه النفسي. عمان: مركز ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع ، 235_259 .
  5. امال عبد القادر جودة (٢٠٠٤). اساليب مواجهة احداث الحياة الضاغطة وعلاقتها بالصحة النفسية لدى عينة من طلاب وطالبات جامعة الأقصى. المؤتمر التربوي الاول ، كلية التربية-الجامعة الاسلامية .
  6. هبة حسين إسماعيل (2019). رأس المال النفسي وعلاقته بأساليب مجابهة الضغوط لدى معلمي التربية الخاصة . مجلة البحث العلمي في الآداب، جامعة عين شمس 20 ( 4) ، 47-72
  7. زینب شعبان هيبة ومحمد أحمد علي (2021). الصمود النفسي وعلاقته بالمناعة النفسية والازدهار النفسي لدى الطالب المعلم. مجلة الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس، 68(2)، 55-98.
  8. شروق بن صالح الجعيدي (2022). الصمود النفسي لامهات الأطفال المصابين بالسرطان وعلاقته باحساس الطفل بالتفاؤل. مجلة كلية التربية –جامعة المنصورة ، 17 ، 715-735.
  9. مجدي محمد زينة (2022). الصلابة النفسية والامن النفسي لدى عينة من طلاب وطالبات جامعة ام القرى بمكة المكرمة. المجلة العلمية لكلية الاداب جامعة أسيوط ، 82 ، 887-984
  10. رانيا الصاوي عبد القوي (2023). أساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى الشباب الجامعي. مجلة كلية الاداب –جامعة بني سويف ، 68 ، 376-422.
  11. عبد الله عادل شراب (2018). الصمود النفسي وعلاقته بضغوط العمل من وجهة نظر معلمي التربية الخاصة في محافظات غزة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 7(21) ، 102-115 .
  12. محمد قاسم عبدالله (٢٠١٢). مدخل الى الصحة النفسية. عمان: دار الفكر ، ط ٥ ، الأردن.
  13. محمد رشدي سالم (2010) اعداد معلم التربية الخاصة في ضوء معايير الجودة كلية التربية جامعة الملك سعود ، المؤتمر العلمي العاشر لكلية التربية ، 161-190 .
  14. بندر بن ناصر العتيبي (2005). الاحتراق النفسي لدى المعلمين العاملين في معاهد التربية الفكرية. مجلة كلية تربية، جامعة عين شمس ، الجزء الأول ، ١٢٩ ، 125-148 .
  15. أحمد محمد علي اسماعيل (2021). الصمود النفسي وعلاقته بالضغوط المهنية لدى معلمي التربية الخاصة. مجلة بحوث ، كلية البنات-جامعة عين شمس، 1(4)، 235-259.
  16. العاتي سعاد (2020). أساليب مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بمستوى الصلابة النفسية لدى الطلبة . أطروحة دكتوراه ، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية-جامعة قاصدي مرياح ،الجزائر.
  17. ندى محمد عبدالله العلي وجيهان عيسى العمران (2021). الصمود النفسي وعلاقته بأساليب مواجهة الضغوط لدى المرأة العاملة البحرينية المطلقة. المجلة المصرية للدراسات النفسية، 31(111)، 506 -471.
  18. محمد جميل الحربي ( 2021). أساليب مواجهة الضغوط وعلاقتها بالتفكير الإيجابي لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة كلية التربية –جامعة المنصورة ، 116 ، 901-926.
  19. نورا محمود عشعش (2018) . استخدام اساليب مواجهة الضغوط النفسية في تنمية الصلابة النفسية لدى طلاب الجامعة. مجلة كلية التربية، كلية التربية جامعة بور سعيد ، 23 ، 431-463 .
  20. منيرة يوسف صالح الزامل (2022). الصمود النفسي وعلاقته بالضغوط النفسية لدى المعلمات المغتربات في الاحساء. مجلة شباب الباحثين، كلية التربية –جامعة سوهاج، 10 ، 500-550 .
  21. نسرين صلاح محمد (2022). برنامج ارشادي سلوكي لتحسين الصمود النفسي لمعلمات التربية الخاصة. مجلة كلية التربية ، جامعة المنصورة، 119 ، 1479- 1509.
  22. Fletcher, D. & Sarkar, M. (2013). Psychological Resilience A Review and Critique of Definitions, Concepts, and Theory. European Psychologist, 18(1), 12-23.
  23. Yates, T., Tyrell, F. & Masten, A. (2014). Resilience Theory and the Practice of Positive Psychology from Individuals to Societies, the William T. Grant Foundation, IES, the U.S. Department of Education.
  24. Liang, S. & Tsay, S. (2020). The influence of resilience on the coping strategies in patients with primary brain tumors. Asian Nursing Research, 14(1), 50-55.
  25. Thomas L. Hanson, Jin-Ok Kim . (2007) Measuring resilience and youth development: the psychometric properties of the Healthy Kids Survey. REL 2007–No. 034.
  26. Rachel Kirkpatrick Smiley.( 2011).MODEL DEVELOPMENT FOR MEASUREMENT OF RESILIENCE IN ADOLESCENTS .A DISSERTATION IN Counseling Psychology .Presented to the Faculty of the University of Missouri-Kansas City in partial fulfillment .
  27. HENDERSON, DAWN X.(2012) A Mixed Methods Examination of Resilience and Social Connectedness Among Youth in an Alternative to Suspension Program. (Under the directionof committee chair Dr. Craig C. Brookins.)
  28. Ermasova, N. (2020). Stress and coping of Russian students: do gender and marital status make a difference?. Journal of Gender Studies.
Download this PDF file

Statistics