The Effect of a Drawing Program on Developing Multiple Intelligences in Kindergarten Children

Section: Article
Published
Aug 1, 2025
Pages
114-129

Abstract

The current research aims to identify “The Effect of a Drawing Program on Developing Multiple Intelligences in Kindergarten Children.” To achieve the research goal, the researcher proposed two hypotheses that were tested experimentally. The research sample consisted of (50) boys and girls from Al-Qasiyah Kindergarten in Nineveh Governorate at the preparatory stage.


The researcher relied on an intelligence measure, namely the “Draw-a-Person” test by Good enough, as well as a drawing program that includes (9) diverse activities. The validity of the tool was confirmed by presenting it to a group of experts and specialists, and its reliability was verified through the test-retest method using Pearson correlation coefficient, which reached (0.82(


The researcher applied the tool to the kindergarten children, and after statistically processing the data using the paired t-test, the results showed statistically significant differences between the pre-test and post-test in favor of the posttest


Additionally, the independent samples t-test was used to calculate equivalence and the child’s rank among siblings. The results showed no statistically significant differences at the significance level of (0.05).


In light of the research results, the researcher presented a number of conclusions and recommendations.


Conclusions:The use of a drawing program had an effect on developing the intelligence of kindergarten children.


Recommendations:Emphasizing the importance of art education lessons during the kindergarten stage.


Suggestions:Conducting a study on analyzing children's drawings while considering the gender variable (males–females).

References

  1. أحمد ، سهير ، حنفي ، عبلة ، وطلبة ابتهاج .( ٢٠١٤ ) . تنمية المهارات الفنية والحركية لطفل الروضة ، الرياض مكتبة الرشد ناشرون السياحة الوطنية . عمان
  2. إسماعيل ، فائزة عبداالله قحطــان .( 2008). دور الأنشطة التربوية برياض الأطفال الأهلية في مدينة تعرفي تنمية طفل الروضة من وجهة نظر المربيات ، مجلة بحوث ودراسات تربوية ، ع5 ، كلية التربية بجامعة تعز - الجمهورية اليمنية
  3. بطرس ، حافظ بطرس (2010). إرشاد الاطفال العاديين ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، العبدلي .
  4. توق ، محي الدين واخرون (2002) . اسس علم النفس التربوي ، دار الفكر للنشر والتوزيع عمان - الأردن .
  5. الجبوري ، محمد شنو عطية . ٌ(2019).الخصائص الفنية في رسوم الموهوبين للفئات العمرية المختلفة ، مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ، العدد ( 34 ) الاصدار -1-7 - ابحاث الفنون )
  6. جعفر ، غسان .(2009). موسوعة الطفل الصحية والنفسية ، ط2 ، رشا بطرس للطباعة والنشر والتوزيع .
  7. حسين ، محمد عبد الهادي . (2003) . تربويات المخ البشري ، ط1 ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .
  8. الحلواني ، مرهان حسين (2001) . المهارات التي تعكسها برامج الاطفال في التلفزيون المدرسي لطفل مل قبل المدرسة ، مجلة الطفولة والتنمية، ع1 .
  9. الحيلة ، محمد محمود (2008). التربية الفنية واساليب تدريسها ، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  10. الخفاف ، ايمان عباس(2011) . الذكاءات المتعددة ، برنامج تطبيقي ، ط 1 ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
  11. خليفة ، ايناس . (2003 ). رياض الاطفال الكتاب الشامل ، دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان ، ص9
  12. سليمان ، نايف احمد .(2005). تعلم الاطفال ، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
  13. سليمان ، شحاتة سليمان محمد .(1996) . مدى فاعلية برامج التربية العملية لرياض الاطفال في تحقيق الاهداف المعرفية للمرحلة ، رسالة ماجستير ، معهد الدراسات العليا للطفولة ، جامعة عين شمس .
  14. السمودني ، ابراهيم عبد الرافع واحمد، سهام يس ( 2008 ) . متطلبات نمو طفل الروضة ووعي معلمات رياض الأطفال بها ، مجلة بحوث ودراسات تربوية ، ع5 ، كلية التربية بجامعة تعز - الجمهورية اليمنية
  15. عاشور ، نيللي السيد رفاعي .( 2016) . اليات تطبيق معايير مجتمع المعرفة لتطوير رياض الاطفال المصرية: رؤية مستقبلية، جمعية الثقافة من اجل التنمية ، مجلد ،16 عدد ،101،ص 1
  16. عاقل ، فاخر . (1983) . الابداع وتربيته ، ط3 ، دار العلم للملايين ، بيروت ، لبنان .
  17. العباجي ، ندى فتاح زيدان (2002) . اثر برنامج الكورت التعليمي في تنمية بعض مهارات ( الادارك ، التفكير الناقد ، التفكير التقاربي ) لدى طلاب ثانوية المتميزين في محافظة نينوى ، اطروحة دكتوراه ، كلية التربية ، جامعة الموصل .
  18. عباس وآخرون .(2009). مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن
  19. عثمان ، علي عبد التواب (2010),طرق التعليم في الطفولة المبكرة ,ط1,دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ,عمان ,الاردن.
  20. عدس ، محمد عبدالرحيم . (2001). مدخل الى رياض الاطفال ، ط1 ، عمان ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع .
  21. علام ، صلاح الدين محمود .(2005)." الأساليب الإحصائية الاستدلالية في تحليل بيانات البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية " ( البارامترية واللابارامترية) ، ط1، دار الفكر العربي ، القاهرة .
  22. علي ، عبد الكريم سليم .(2007). سايكولوجية التعبير الفني لدى الاطفال ، مجلة الاكاديمي ، بغداد ، العراق .
  23. العمرو ، بدور بنت عبد العزيز و باحاذق ، رجاء بنت عمر .( ٢٠١٩). دور الأنشطة الفنية في الوعي السياحي لدى طفل الروضة من وجهة نظر معلماتهم في ضوء مستوى وعيهن السياحي ، مجلة البحث العلمي في التربية ، العدد العشرون ( ج ) ( ۹ )
  24. قابيل ، ابراهيم البرعي (2002) . دراسة تقويمية لمقرر التربية الرياضية والمعسكرات لشعبة الطفولة بكليات التربية ، جامعة طنطا ، ع31 ، مج1 .
  25. النجاحي ، فوزية محمود عبد المقصود . (1991) . نمو التفكير المنطقي عند طفل ما قبل المدرسة في ضوء الاستعداد العقلي والمستوى الاجتماعي (دراسة تجريبية) في ضوء النمو المعرفي عند بياجيه ، اطروحة دكتوراه ، كلية البنات ، جامعة عين شمس
  26. الهنيدي ، منال عبد الفتاح (2008). التربية الفنية لطفل الروضة ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن .
  27. الهنيدي ، منال عبدالفتاح .(2009). مدخل الى سيكولوجية رسوم الاطفال ، ط1، المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن .
Download this PDF file

Statistics